Over Ramblas

Trefpunt en Kutunka slaan de handen in elkaar voor propere, verdraagzame interculturele feesten en creëren een duurzame straat. De Ramblas – Road of Awareness – biedt een feestelijk maar duurzaam platform aan lokale, Gentse organisaties.

De Bibliotheekstraat – de verbindingsweg tussen Bij Sint-Jacobs en het Baudelopark – wordt dit jaar omgetoverd tot de Ramblas – Road of Awareness. Het wordt een – zoals de naam het suggereert – bruisend en dynamisch ontmoetingsplatform waar gefeest zal worden met respect voor het milieu en de medemens. Trefpunt en Kutunka focussen op duurzaamheid, waarin ecologische, ethische, sociale en interculturele doelstellingen met elkaar worden verzoend. Ze geven een creatieve en artistieke invulling van deze boodschap en doen dit in samenspraak met een zo groot mogelijk netwerk van Gents engagement. Dagelijks werken verschillende organisaties samen rond thema’s als interculturaliteit, water, klimaat, afval, vrede & mensenrechten. En passant kan de voorbijganger genieten van een stukje theater, of kan zelf participeren in één van de inleefparcours, of kan een kijkje werpen in één van de mysterieuze dozen. De Ramblas wordt dus dé plek voor ludieke acties met duurzaamheid als rode draad.

06-07-2008

Partner: Netwerk Bewust Verbruiken  

0 comments


Netwerk Bewust Verbruiken vzw (NBV) is een informatie- en actienetwerk dat mens- en milieubewust verbruiken wil stimuleren in Vlaanderen. Het werd door een groot aantal consumenten-, derdewereld- en milieuorganisaties opgericht om een antwoord te bieden op de stijgende interesse in duurzame consumptie. De 40 lidorganisaties scharen zich allen achter de standpuntentekst waarin gewezen wordt op de macht van de consument om iets aan het reilen en zeilen van de samenleving te veranderen. Door middel van netwerking, informatie, campagnes en projecten wil NBV een sociaal én ecologisch verantwoord consumptiegedrag en dito productiewijzen stimuleren met het oog op het bereiken van duurzame ontwikkeling.

Op www.bewustverbruiken.be vind je leuke weetjes, veel gestelde vragen en uitgebreide artikels over bewust consumeren en kan je reacties kwijt. Een kalender geeft je bovendien een overzicht van duurzame activiteiten in Vlaanderen.

NBV coördineert of werkt mee aan verschillende projecten en campagnes. Deze projecten zijn steeds samenwerkingsverbanden met verschillende verenigingen.

Blije Bloemen:
De Blije Bloemen campagne wil het Vlaamse publiek bewust maken over hoe bloemen mensenrechten en milieu kunnen schaden. www.blijebloemen.be

Eten is weten:
Zes organisaties slaan de handen in elkaar om te onderzoeken welke kansen en drempels consumenten ervaren rond mens- en milieuvriendelijke voeding via een actie-onderzoek bij 15 gezinnen. Hun ervaringen kan je volgen op de blog www.etenisweten.be

Labelinfo.be, jouw gids om productlabels te herkennen:
Eerlijke handel? Sociaal verantwoord? Milieuvriendelijk? Of biologisch geproduceerd misschien? Consumenten zijn overstelpt met labels, zowel betrouwbare als labels van bedenkelijke oorsprong. Ze zien door het bos de bomen niet meer, waardoor heel wat mensen ontmoedigd geraken en dreigen af te haken. Er was iets nodig om consumenten te helpen bij de beoordeling van labels die ze in de winkel zien. Vanaf nu zijn consumenten met www.labelinfo.be beter gewapend om een weloverwogen en bewuste keuze te maken.

Vormingen Milieuverlicht Verbruiken:
Dit project is erop gericht het aanbod vormingen rond milieu en verbruik zowel kwalitatief als kwantitatief te verbeteren. Een bijkomende realisatie binnen dit project is www.verlicht.be een nieuwe vormingsdatabank rond milieu en verbruik. Verlicht.be biedt consumenten en sociaal-culturele organisaties een volledig overzicht van alle cursussen, lezingen of workshops die je helpen je ecologische voetafdruk te verkleinen.

Voedselvoetafdruk:
Op www.voedselvoetafdruk.be kan je via 15 eenvoudige vragen je Voedselvoetafdruk berekenen. Die afdruk geeft aan hoeveel energie en ruimte je voedingspatroon van de aarde vergt. Netwerk Bewust Verbruiken vzw en Ecolife vzw lanceren de Voedselvoetafdruk met de steun van 9 partners.

What next?

You can also bookmark this post using your favorite bookmarking service:

Related Posts by Categories